THE MOVE - shazam
מתי ג`י מגיש סקירת אלבום:

THE MOVE - "SHAZAM", 1970
אלבום שני עם קפיצה נועזת, פלוס הפתעות.

אזהרה! מתי ג`י חוקר: מי רוצה להיות גיבור-על? מי רוצה להיות כבד? אפשר גם ביחד.


בעולם הפופ הבריטי בשנות השישים והשבעים היה ברור ומוסכם שמי אשר יש לו פוטנציאל ו/או כבר "סומן" כתגלית הבאה, ואינו מתגורר בלונדון, חייב היה לעבור לשם. אבל מה, על עיר אחת החוק הזה לא חל: העיר בירמינגהם, ממנה יצאו כמה וכמה כשרונות מבטיחים ומנצחים: סטיבי וינווד ובעצם כל חברי להקת ספנסר דייויס ולהקת טראפיק, רוברט פלאנט ובונזו מזפלין, בלאק סבאת`, ג`ודאס פריסט ו... כל חברי THE MOVE. כולם יכלו לעבור ללונדון אילו רצו אבל הדבר לא נכפה עליהם. מדוע ולמה? כי העיר בירמינגהם הוכיחה את עצמה כמעצמת פופ שלכמה רגעים נחשבה שווה בגודלה לעיר הבירה. נו טוב, פלאנט ובונזו כן עזבו ללונדון. יודעים מה? נוותר להם.

להקת THE MOVE היתה מקבץ של כשרונות שכולם בה ניגנו לפני כן בלהקות אחרות (שחלקן אף הוציאו תקליטונים), וההחלטה לקבץ את חמשת השחקנים הכי טובים מתוך סך כל הלהקות המקומיות הוכיחה את עצמה מסחרית וגם אמנותית החל מהסינגל הראשון בשנת 1966. תחת שרביט ניצוחו של המנהיג רוי ווד, ואחרי עוד כמה סינגלים-להיטים ואלבום ראשון שניתן לסווג אותו כ"פופ מתוחכם" – שזה פופ אבל עם טקסטים בסטנדרט טיפה גבוה יותר מהמקובל – עושה רושם שההופעות הרבות הביאו את הלהקה למצב "רוקי" יותר, ולא בכדי, כי היו פעמים רבות בהן הלהקה ניגנה בכוונה תחילה בווליום גבוה מהמקובל, כחלק מתכנית המחאה שלה.

השנה היא 1970, ההרכב הוא רוי ווד (גיטרה ושירה וקלידים), קארל וויין (שירה), באו בוואן (תופים) וריק פרייס (בס ושירה), ובעטיפה רואים את חברי הלהקה מחופשים לדמויות גיבורי-על מתוך קומיקס, בעוד המילה SHAZAM, כך ליחששו לי, מורכבת מהאותיות הראשונות בשמם של גיבורים מיתולוגיים: סולומון (המלך שלמה), הרקולס, אטלס, זאוס, אכילס ומרקורי. אם אומרים "שאזאם" אמור להתרחש פה איזה קסם... לי אישית, כשאני אומר זאת, זה לא מצליח. לחברי הלהקה, לעומת זאת, נראה היה אז שזוהי הנוסחה שתוציא אותם מליגת "אמני התקליטונים" - שרוב האמנים המצליחים בשנות השישים השתייכו אליה ושנתפסה כ"לא רצינית" בקרב החבר`ה ה"כבדים" - ותכניס אותם לליגת "אמני האלבומים". במלים אחרות, הם רצו ליצור דברים שאפתניים יותר ממה שאפשר להגיע אליו בצד אחד של תקליטון. האמת, על הבמה הם פיתחו כבר מופע בו הם ריסקו מכוניות וטלויזיות, ואז רק נשאר לפתח את הצד המוסיקלי... האלבום SHAZAM כולל שלושה שירים מקוריים ושלושה קאברים, אחד לכל אות מהמילה SHAZAM, ועל פניו זה בהחלט נראה וגם נשמע בכיוון של מה שהוגדר מאוחר יותר כ"רוק מתקדם", אבל לא כמו קינג קרימזון או ג`נסיס. לרוי ווד היתה נישה מקורית ומה שיש פה זו ראיה מקורית, והשירים כאן הם ברובם ארוכים יותר ממה ששמענו לפני כן מהלהקה, מתוך נסיון להשתלב בגל ה"פרוגרסיבי". אבל, יש פה גם קריצה, ומשולבות כאן גם המון פארודיות, אם כי בשמיעה ראשונה יהיה קצת קשה לקלוט את כולן.

השיר HELLO SUSIE שפותח את האלבום, מוגש כאן ב"כיסוח מעודן", בכדי להדגיש את השוני בין זוית הראיה של המחבר, רוי ווד מהלהקה, לבין הגישה של להקת AMEN CORNER שהקליטה אותו כמה חודשים לפני כן וזכתה בלהיט "בינוני". במגזין המוסיקה "רולינג סטון" אפילו גרסו שהביצוע של THE MOVE "יפחיד את חובבי הפופ בברוטאליות שלו... זה נשמע כאילו קארל ויין הולך לתת לסוזי ביס ולהוריד לה את הראש". האמת? לא מפחיד בכלל (אולי רק את העתונאים הפלצנים), אבל ללא ספק "כבד". ומה שכבד זוכה לכבוד.
Everybody sat here waiting for the train to come
Just lay down a bright red carpet for her to step on
Lookin` to the bend I see her waving her hands at me
Her looks were tanned and quite amazing as she ran to me
Hello Susie, hello Susie, tell me the news about yourself
Hello Susie, hello Susie, tell me that you`ve enjoyed yourself
אפקט ה phasing על השירה בזמן הפזמון הוא לא ממש "פסיכדלי" אלא בעצם "קריצה" לעבר הלא כל כך רחוק שבו כל מוסיקאי רוק בריטי שהחשיב את עצמו השתמש בו... וקטעי התופים הקצרים באים להמחיש את אווירת ה"מצעד" בה שוהה הכוכבת "סוזי". ללא ספק גרסה שונה עם ראיה מקורית.


בעוד השיר על סוזי הוא "כבד" ובעל עקרונות, הרי שהשיר הבא, BEAUTIFUL DAUGHTER, הוא בעל גוון "פופי" יותר. הוא נפתח בשיחה מלאכותית על גבול האבסורד, בין עתונאי בריטי פלצן לשניים שהוא חושב שאינם בריטים אבל הם טוענים שהם כן. אבל השיר עצמו, עם עיבוד המיתרים שלו, נשמע כשייך לעידן אחר או בעצם לתקופת האלבום הראשון של הלהקה. אז, להזכירכם, שנה אחת היתה המווווון זמן, ועולם הפופ השתנה מהר מאד. הכינורות הם סממן של העבר הלא רחוק, אבל בטקסט יש "קריצה" לעתיד... "הבת היפה שלך עשתה אותי צעיר אתמול". או יה!
Can you believe she just dropped in to say goodbye, say goodbye
I`m crying, beautiful daughter give me more, open the door
Pools in her eyes that are bright and deep
Can you imagine the hours I keep, learning to sleep again, again
Your beautiful daughter made me younger yesterday
Beautiful daughter, now the darkness hides the tears that soak
the pillow where she lay
ולגבי הספקולציות: אילו השיר היה שייך באמת לסשנים משנת 1967 היה ודאי נכלל כבונוס ב CD של האלבום הקודם. אז זהו, שהוא לא, ולכן מתקבל הרושם שהוא נוצר בתבניתו זו כחלק מהקונספט של האלבום הנוכחי. היום, כמובן, זה בקושי משנה, אבל אז... העתונאים חגגו, והשיר גם מצא את דרכו לצד B של תקליטון מאוחר יותר.

לשיר הבא, לעומת זאת, יש קשר אמיתי לאלבום הראשון: החבר`ה פשוט לקחו את CHERRY BLOSSOM CLINIC שבמקור היה שיר פופ, ושדיבר על אישפוז כפוי במוסד לחולי נפש (ומכאן שלא יכל לצאת על תקליטון), וכאן הם מגישים אותו מחדש ובגרסה "פרוגרסיבית" מלאת עוצמה, ובשם חדש: CHERRY BLOSSOM CLINIC… REVISITED, כלומר: "האשפוז הכפוי... פעם שניה".

Up above the sun is high, like a tea tray in the sky
Helicopter lands upon my bed
Phantom horses quickly fade, turning into lemonade
Probably feel better when I`m dead

Cherry Blossom Clinic… Is there any truth in what they say
Cherry Blossom Clinic… Lock me in and throw the key away

מסוק שנוחת על המיטה וסוסי-רפאים שהופכים ללימונדה... ובין לבין יש גם קטעים אינסטרומנטליים שנלקחו מיצירות של באך ושל עוד כמה... וסולו הבס הבלתי נשכח מתוך "שוליית הקוסם". אלה אכן המראות המתרחשים בראשו של המאושפז באותו בית חולים... ואולי העובדה שגם אנחנו המאזינים מסוגלים לשמוע את זה מרמזת שגם אנחנו צריכים אישפוז? אכן, זהו חוש ההומור הגאוני והמטורף של רוי ווד. רק אנשים כמוהו מסוגלים לרדת על הממסד בכזו אכזריות צינית ולהתחמק ללא פגע.


לעשות קאבר זה נחמד. לעשות קאבר ללהקה אלמונית זה עוד יותר מנחמד, כי אפילו שלא לקחת לעצמך את הקרדיט על העטיפה, אנשים בכל זאת עשויים לחשוב שזה מקורי שלך. אבל לקחת את השיר FIELDS OF PEOPLE, שהוא במקור של להקת ARS NOVA האמריקאית, ולמתוח אותו לכדי 10 דקות ויותר, תוך כדי הכנסת הומור עצמי ופארודיה נוספת על התקשורת הבריטית... זהו כבר ממש נס מוסיקלי. אה, ולא לשכוח את הקטע עם הסיטאר... למרות שזה בכלל לא היה סיטאר. מי ששמע יודע.
Wild flowers grow everywhere
Vibrations flow, things will have to change
Strange new ideas fill the air, some people leave, others grieve
Some were bare but things will change
Old concepts go, new ones grow
All at once the world begins to love again
And the wild flowers grow out of fields
Fields of people, there`s no such thing as a weed
Seeds of hatred, plant them and soon they will breed
השיר האדיר הזה (תרתי משמע) לא נכלל בשעתו בהוצאה האמריקאית של האלבום, ככל הנראה בשל בעיית היותו קאבר. האם היוצרים המקוריים רצו למנוע את הצלחתו בארה"ב על חשבון הגירסה שלהם? איך שלא יהיה, היום כמובן כל זה כבר ממש לא משנה, ואנו מדברים על הוצאת ה CD בה השיר שריר וקיים... והוא בעצם גולת הכותרת שלו. קאבר או לא קאבר, דבר כזה מוצלח יוצא רק פעם בדור. ועוד קטע גיטרה ועוד קטע שירה אדירה ועוד בדיחה. אני אישית לא ממש יודע שובע. ומה אצלכם?


בשיר DON’T MAKE MY BABY BLUE החבר`ה עושים נסיון נוסף, ומוצלח למדי, בלקחת שיר שזכה כבר לכמה וכמה ביצועים – הם כנראה שמעו את זה בביצוע של קליף ריצ`רד – ולעשות לו קאבר "כבד"... כאשר במחצית הראשונה של השיר, רוי ווד "משחק אותה ג`ימי פייג`" לרגע, בעוד השירה המיוסרת רומזת לחבר החדש של האקסית שלך, שאף כי ידוע לך כי עכשיו היא שלו, אתה עדיין בשטח וצופה מהצד. כדאי שיתנהג יפה ולא יעציב את הבייבי שלך, כי זה לא משתלם. האמת? אם ההוא יעשה מה שבא לו תמיד אפשר לתת לו בומבה על הראש עם הגיטרה.
I know your reputation, they say you can`t be true
So I`ll be standing by… And you just better try not to make my baby blue
My little girl, she`s always been an angel
And it hurts me so bad to set her free
You better take good care of her, she still means all the world to me
You know she does
במחצית השניה של השיר, כל החלק של הגיטרה הופך לים של "יבבות" אפקט ווא ווא. עד כדי כך הדובר מיוסר, עד שכוחו לא עומד לו והוא נותן לגיטרה שלו לייבב במקומו, בלי שום קלפטון והאריסון בסביבה, ולגמרי לא בחרישיות. כמה קשה להניח לבייבי שלך להתחיל פרק חדש בחיים... ובלעדיך. התופים הולמים בעוצמה, ממש כמו הלב הדואב.


בתקופה ההיא, כידוע, ככל שהשירים היו ארוכים יותר כך היה פחות מקום על התקליט, מה שאומר שקטע מס` 6 הוא גם האחרון, ובמקרה או שלא במקרה, קוראים לו THE LAST THING ON MY MIND. זהו קאבר יפהפה לשיר של הזמר-יוצר האמריקאי טום פאקסטון... אם כי למרות העיבוד ה"פרוגי" הבומבסטי-משהו שעושים לו פה, יסודות הפולק עדיין נשמעים באופן ברור, ולרגע יש אפילו השפעה "ניל יאנגית".

You`ve got reasons a plenty for going
This I know, this I know
For the weeds have been steadily growing
Please don`t grow, please don`t grow
Are you going away with no word of farewell
Will there be not a trace left to find
Well I could have loved you better
I didn`t mean to be unkind
You know that was the last thing on my mind

רק אל תגדלי לי, רק אל תתבגרי לי, רק אל תלכי לי... כמה שקלישאה ככה זה גם נשאר רענן כשמצמידים לו עיבוד חדש. ובאשר ליוצר השיר ומבצעו המקורי? טום פאקסטון מעולם לא הצליח להיות גדול כמו בוב דילן, והמחווה שה MOVE עושים לו כאן היא מקבילה למדי למה שה BYRDS וההוליס עשו לשיריו של דילן... אם כי ההבדל הוא, כמובן, בכך שכאן זה נעשה עם קצת הרבה ווא ווא. פשוט מוסיפים אלמנטים ו"מותחים" אותם עד קצה גבול היכולת של המאזין. המבקר של מגזין ה"רולינג סטון" החליט שזה טיפה רועש מדי... אבל אני לא.

כאן מסתיים האלבום המקורי... אבל בחברת REPERTOIRE, שהוציאה אותו על CD, לא ישאירו אתכם בלי תוספות. בעידן הדיסקים, כידוע, נהוג לפתות את הקונים לרכוש את התקליט באמצעות הכנסתם של שירים נוספים מאותה תקופה, שבמקור לא נכללו באלבום, וההוצאה החדשה כוללת גם את SOMETHING ELSE : מיני-אלבום בן חמישה שירים בהופעה חיה שיצא במקור בשנת 1969, וגם ארבעה קטעים נוספים (מאותם סשנים של המיני אלבום) שלא שוחררו אז... סך הכל תשעה בונוסים/קאברים מלאי אנרגיה.

1. SO YOU WANT TO BE A ROCK`N`ROLL STAR (במקור של ה BYRDS )
2. STEPHANIE KNOWS WHO (במקור של להקת LOVE )
3. SOMETHING ELSE (במקור של אדי קוקראן )
4. IT`LL BE ME (של ג`רי לי לואיס)
5. SUNSHINE HELP ME (במקור של להקת SPOOKY TOOTH )
6. PIECE OF MY HEART (במקור של אירמה פרנקלין, אחות של ארת`ה המפורסמת )
7. TOO MUCH IN LOVE (מי שיודע על המבצע המקורי מתבקש להודיע לי)
8. HIGHER AND HIGHER (כנ"ל )
9. SUNSHINE HELP ME (של SPOOKY TOOTH, טייק נוסף, נכלל כאן ללא סיבה נראית לעין )

קטעים 1 עד 5 המוזכרים כאן הופיעו, כאמור, לא באלבום SHAZAM אלא במיני אלבום SOMETHING ELSE, קטעים 6 עד 9 כאמור הוקלטו באותם סשנים בהופעה חיה אך לא הופיעו עד שנת 1998... לא נרחיב על זה כאן כי אותו מיני אלבום ראוי למאמר נפרד... אבל איך שלא יהיה, כל החבילה שיש לנו כאן היא כייפית למדי, מה שמעורר חשק עז ללחוץ על כפתור ה REPEAT במכשיר הקומפקט דיסק, מה שמאפשר לשמוע אותו שוב ושוב ושוב ושוב ושוב ושוב (שש פעמים, כמניין האותיות ב SHAZAM ) מבלי צורך להתקרב שוב למערכת.

בשורה התחתונה, אפילו שכל מבקרי המוסיקה הנחשבים -קובלים- על כך ש THE MOVE מעולם לא מימשו את הפוטנציאל שלהם (למרות שנתוני המכירות לא בדיוק היו מאכזבים), אין עוררין על העובדה הבאה: מאוחר יותר, הלהקה תהפוך, כמובן, ל ELO או, אם תרצו, Electric Light Orchestra, כך ש... כן פוטנציאל לא ממומש או לא, בסופו של דבר החבר`ה רק הרוויחו מזה, מסחרית כמו גם מוסיקלית, והרי ברור ומובן לכולם שאם THE MOVE היו הופכים לשם דבר, הרי שבלי ELO עולם הפופ/רוק של שנות ה 70 היה נראה אחרת... אז אולי באמת כדאי, לפחות הפעם, להשאיר את ההסטוריה כמו שהיא ולא להתפתות למחשבה התמידית "מה היה קורה אילו"... הבנתם את זה, עתונאים? ואם לא הבנתם, תאמרו SHAZAM. נו, זה עובד? אחחחחחחחחחחסססססס, לא עבד! ואללה, אני כבר מתאר לעצמי את הכותרות של מחר... אבל במחשבה שניה, למה בדיוק ציפיתם מעתונאים?





להשארת תגובות ליחצו על הלינק
Message board



לחץ כאן לקראת סקירות נוספות

WE WILL ROCK YOU
יום שישי ה- 24.11.06 שעה 22:00 סינמטק ת"א
מרתון להקת QUEEN לציון 15 שנים למותו של פרדי מרקורי
לחצו על הפוסטר לפרטים נוספים